tirsdag den 30. november 2010

New York

Så er jeg hjemme efter en fantastisk tur til New York City. New York er cool, coolere end jeg troede. Jeg har altid hørt meget godt om New York, men aldrig rigtig følt mig tiltrukket af byen eller for den sags skyld landet USA - det viste sig at være en fejl af de større. New York er fantastisk. Jeg troede ikke, det var muligt at overgå en by som London, men jeg må indrømme (selvom Chelsea hører til i London, og jeg bestemt ikke har været der for sidste gang), at New York er federe. Byen har simpelthen alt. Den kan være travl og storby agtig, samtidig med at den har grønne oaser - ja, den minder faktisk lidt om København, fordi den også ligger ud til vand, selvom bygningerne herover er en del større end dem, vi har i København.

Vi kørte til New York, hvilket tog lidt over 10 timer og efter hård trafik for at komme igennem Lincoln tunnellen, der forbinder Manhattan og New Jersey kom vi endelig frem til New York ved 19 tiden onsdag aften. Efter man kommer op til Manhattan tager man et sving og kører så ind på Times Square. Det var helt vanvittigt sådan at blive kastet ind i verdens nok travelste gade, hvor lys, reklame skærme og butikker var helt vanvittige.

Efter lidt besvær fandt vi vores hotel, som lå meget centralt og i gå af stand fra alt. Det var et utroligt lækkert hotel, som vi dog ikke brugte meget af vores tid på. Vi fik hurtigt pakket ud og gik så ud og så på byen. Vi startede med at vandre op Central Park for derefter at finde en restaurant, inden vi fortsate til Times Square endnu engang, denne gang dog gående. Vi besøgte de fleste butikker - alle store brands. Derefter skulle vi hjem til hottelet, og jeg kom ind i en diskussion med min værtsfar, om hvilken vej vi skulle gå for at komme tilbage (han havde kortet og havde været i byen før), jeg havde ret, og fik ham overbevist efter vi var gået et par 100 den vej, han mente det var...!

Dagen efter var Thanksgiving day og på grund af det stod vi tidligt op for at få gode pladser til den årlige kæmpe parade, der vandrer gennem New York på Thanksgiving dag og forøvrigt bliver fulgt af mange millioner på landsdækkende tv. Paraden inkluderede blandt andet 12 store orkestre fra colleges, en masse kæmpe balloner og diverse kendte personligheder (blandt andet Kanye West og Jessica Simpsons.)

Efter paraden, som var ret så koldt til sidst - vinteren er også nået herover og i dag sner det faktisk her i Grand Ledge - tog vi videre til Empire State Building. Vi valgte at tage op i toppen for at nyde udsigten over New York. For at komme derop skal man igennem et sikkerhedstjek der er på ligefod med det, man skal igennem i lufthavne.. Ja, truslen må stadig være enorm! Fra 86ende etage var udsigten fantastisk, selvom det desværre var ret overskyet, da vi var deroppe. Vi var små 300 meter oppe og jeg må indrømme, jeg ikke følte mig helt tilpas de steder, hvor hegnet ikke var så højt.

Da vi kom ned igen indtog vi en lidt utraditionel Thanksgiving dinner i en restaurant i bygningen. Normalt spiser man kalkun, kartoffelmos og græskærtærte - jeg bestilte dog ribs i stedet. Jeg må indrømme, det tiltalte mig en smule mere. Efter middagen var det desværre blevet regnvejr, så vi shoppede en smule, inden vi gik tilbage til hotellet for at tage en lur. Vi vågnede igen ved 8.30 tiden, og da vi så, det var holdt op med at regne besluttede vi at tage til business delen af New York, hvor man finder Ground Zero og Wall Street.

Ground Zero er for tiden en stor byggeplads, så man kan ikke komme helt tæt på, men blot at være der, var ekstremt mærkeligt, og det var svært at forestille sig den dag for godt 9 år siden.. Jeg blev trist og hele min amerikanske familie fik faktisk tårer i øjnene.. Efter at have tilbragt en del tid i stilhed omkring Ground Zero gik vi videre til Wall Street, som jo skulle være verdens business centrum. Det er en lille gade, hvorpå man bl.a. finder børsen i New York og the Donald Trump building. Efter vores aften tur tog vi hjem i seng, så vi kunne få lidt søvn inden vores sidste dag i New York.

Vores sidste dag brugte vi på at besøge både Frihedsgudinden og Ellis Island, som er en immigrations station fra gammel tid, hvor mere end 17 millioner passerede gennem i starten af 1900 tallet. Frihedsgudinden er slet ikke så stor, som jeg troede, men det var stadig en god oplevelse at komme helt tæt på "hende", og også opleve det.

Da vi havde set disse ting var det tid til at tage tilbage til hotellet og få fat i vores bil, så vi kunne forlade New York. Vi tog på hjemvejen på familiebesøg fra fredag til søndag i Pennsylvania, hvor vi bl.a. var til football for at følge Michigan State på udebane mod Pennsylvania State. Michigan vandt selvfølgelig på Penn States enorme stadion, der kan have 107.000 siddende tilskuere til en kamp (Ja, far, det er større end Camp Nou - HAHA!)

Nå, jeg har i denne uge været ekstremt travl, og dette indlæg er skrevet over 3 dage, fordi jeg er blevet afbrudt hver gang, jeg har sat mig til at skrive. Nu vil lave lidt lektier, inden jeg smutter i seng.

Jeg håber, at I stadig har det godt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar