søndag den 29. august 2010

Alt er større i USA

Så må det efterhånden være tid til, at I derhjemme hører lidt fra mig.

Onsdag morgen tog jeg og ca. 60 andre YFU studenter af sted fra terminal 3 i Københavns Lufthavn. Turen gik først til Frankfurt, inden vi satte kursen mod Washington og tog den meget lange tur - 8 timer - over atlanten. Vi ankom i Washington kl. 16 lokal tid eller kl. 22 dansk tid. Efter en times ventetid i paskontrollen og yderligere en time i terminalen, blev vi af YFU frivillige smidt på en bus til et nærliggende lufthavnshotel. Det var et rigtigt lækkert hotel, der var milevidt over den standard, man kunne forvente på sådanne ture. Desværre var vi der dog ikke så længe - vi ankom kl. 18 og allerede kl. 3.30 næste morgen skulle vi op, så vi kunne være klar til at tage bussen tilbage til lufthavnen kl. 4.15.

Efter vi i Washington havde tjekket ind og passeret security opdagede jeg for første gang, hvor stor lufthavnen er - for at komme ud til gaten skal man tage en metro, som kører rundt i området! Fra Washington gik turen til en af verdens største lufthavne, O'hare, Chigaco. Her havde jeg 4 timers ventetid alene, som jeg brugte på at surfe lidt på nettet og halvsove - ja, jeg var godt træt efter de sidste par dage hårde program. Heldigvis ventede der kun en lille times flyvning, før jeg endelig var fremme i Lansing.

Min nye familie stod klar i Lansing Airport og tog vældig godt imod mig. Fra lufthavnen kørte vi 20 minutter, inden vi nåede frem til mit nye hjem. Et helt fantastisk hjem, det er rigtig amerikansk og kæmpe stort. I billede albummet, kan I se nogle billeder fra det og se nogle billeder af vores søde hund, Milton.

På ankomstaftenen gik jeg meget tidligt i seng, da jeg som sagt var både ramt af jetlag og af at have været tidligt oppe. Jetlagget føler jeg faktisk først er rigtig væk i dag - det var alligevel hårdere at komme af med, end jeg lige troede, før jeg havde prøvet noget sådant.

Dagen efter min ankomst vågnede jeg allerede kl. 7 pga. det irriterende jetlag.. Dagen blev brugt på at tage ind på min nye, enorme skole og vælge de fag, jeg ønsker at have. Det er påkrævet at tage US History og American og derudover valgte jeg Team Sports, German og Webdesign. Man har samme skema hver dag i 3 måneder. Efter at have valgt fag tog vi rundt og så skolens kæmpe område og hilste på soccertræneren, som sagde jeg bare kunne komme og træne med på mandag (i morgen) - det skal jeg derfor.

I går gik turen så først til hospitalet, hvor jeg skulle have en mindre undersøgelse, som er påkrævet for at kunne deltage i high school sport, inden Gary og jeg tog til Michigan State University for at følge Republikanernes konvent i Michigan. Det var utrolig spændende, og jeg fik hilst på en masse betydningsfulde og spændende mennesker fra amerikansk politik.

Anyway, hvorfor lige netop den overskrift til ovenstående? Jo, det må være temaet på mine første dage i USA. Det er det, der har sprunget mig i øjnene. Husene er større, bilerne er større, deres stadions er større, skolerne er større, ja selv deres vindruer er dobbelt størrelse?! Det er vanvittigt.

Jeg håber I alle har det godt, og fik lidt ud af at læse dette. I hører snart fra mig igen.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar